Jak przeprowadzić badanie rynku restauracji?

Chcesz ciężko pracować, aby założyć własną restaurację? Jesteś już gotowy do założenia swojej firmy? W tym artykule ujawniamy metodologię i źródła informacji do przeprowadzenia badania rynku dla Twojej restauracji. Badanie rynku dla restauracji jest niezbędne w każdym projekcie! Przeprowadzenie tego badania ma fundamentalny cel — sprawdzenie, czy istnieje wystarczający potencjał komercyjny, aby otworzyć swoją restaurację w planowanej lokalizacji.

Jak badanie rynku restauracji może pomóc Ci w otwarciu biznesu?

Podczas tego zadania ważne jest, aby dowiedzieć się następujących rzeczy:

  • Upewnij się, że rynek nie jest już nasycony. Czy w mieście i okolicy, w której chcesz się otworzyć, brakuje lokali gastronomicznych? Czy rynek jest wystarczająco duży, aby wchłonąć pojawienie się nowej restauracji?
  • Zidentyfikuj segmenty klientów, które nie są jeszcze wystarczająco obsługiwane, i koncepcję, która najprawdopodobniej spotka się z wystarczającą liczbą klientów, a tym samym odniesie sukces.
  • Zbierz informacje potrzebne do oceny potencjału dochodowego Twojej firmy.

Właściwe pytania, które należy sobie zadać podczas badania rynku restauracji

Rozpoczynając badania rynku i motywując Cię do włożenia w to serca, pamiętaj o jednym — połowa firm nie przekracza pięcioletniego okresu działalności. Jest to zatem kwestia zadania sobie właściwych pytań przed uruchomieniem restauracji, aby zmniejszyć ryzyko związane z realizacją Twojego projektu.

Dla jakiej klienteli jest przeznaczona Twoja restauracja?

Jeśli masz już jasne wyobrażenie o restauracji i obszarze lokalizacji, sprawdź, czy te dwa elementy są spójne. Na przykład nie otwierasz restauracji biznesowej w dzielnicy mieszkalnej.

Co w Twojej koncepcji pozwoli ci odebrać udział w rynku konkurencji?

Postaraj się jak najdokładniej zdefiniować, co Cię wyróżnia.

Jak pozyskasz i utrzymasz swoich klientów?

Wymaga to oczywiście odpowiedzi na dwa poprzednie pytania, ale także szczegółowego przestudiowania strategii marketingowych bezpośrednich i pośrednich konkurentów.

Wyposażenie gastronomi i inwestycje w najlepszy sprzęt

Ważne jest też wyposażenie Twojej gastronomii w wysokojakościowy sprzęt, który ułatwi Ci pracę. Zmywarki gastronomiczne i systemy utylizacji resztek jedzenia możesz potraktować jako inwestycję w swój biznes, która przyniesie Ci zysk.

Trendy na rynku gastronomicznym – jak się wybić na tle innych restauracji?

Jakie informacje należy zbierać na temat sektora restauracyjnego? Tutaj będzie to kwestia zebrania kluczowych informacji w jednym celu – aby wiedzieć, jak radzi sobie rynek gastronomiczny w okolicy, w której chcesz się otworzyć. Dlatego będziesz musiał zadać sobie następujące pytania:

  • Jak ewoluowała sprzedaż restauracyjna w ostatnich latach?
  • Jakie segmenty i koncepcje (tradycyjne, fast-food, naleśniki, wegetariańskie, japońskie itp.) sprawdzają się najlepiej? Które rosną najszybciej?
  • Czy marża handlowa restauracji rozwijała się korzystnie w ostatnich latach?
  • Czy liczba otwarć restauracji jest większa niż liczba zamknięć?
  • Czy kierownicy restauracji napotykają szczególne trudności, a jeśli tak, to jakie? Presja dostawców, trudności w rekrutacji wykwalifikowanego personelu, ograniczenia regulacyjne?
  • Jaka jest dynamika konkurencji? Czy rzeczywiście restauracje franczyzowe odnoszą większe sukcesy niż niezależne?
  • Czego oczekują konsumenci? Jakie są trendy, nawyki konsumpcyjne?
  • Jaka jest średnia cena za posiłek dla klienta? Czy różni się znacząco w porze lunchu i wieczorem, w dni powszednie i w weekendy, w zależności od koncepcji?
  • Jaki jest typowy profil klienta?
  • Jakie są najpopularniejsze kanały dystrybucji ogólnie lub w szczególności w Twojej branży i segmencie? Czy sprzedaż na wynos i sprzedaż online są naprawdę interesującymi trendami, na które można postawić?

Oprócz tych fundamentalnych pytań, dotyczących trendów rynkowych należy również zadać sobie pytania związane z regulacjami, które są szczególnie restrykcyjne w zakresie gastronomii. Konieczne będzie zatem:

  • znać stan aktualnych przepisów,
  • dowiedzieć się, czy nadchodzą nowe przepisy, zarówno na szczeblu lokalnym, krajowym, jak i europejskim,
  • dowiedz się, czy dyplom i/lub szkolenie jest obowiązkowe przed otwarciem Twojej restauracji,
  • zidentyfikować wszelkie poważne zagrożenia dla tego zawodu, szczególnie w zakresie odpowiedzialności zawodowej i przepisów zdrowotnych.