Jak ułożyć kartę menu w restauracji?

Karta menu jest tym, czego nie może zabraknąć w żadnej restauracji. Gdyby zapytać przechodniów napotkanych na ulicy, czy wiedzą, jak powinno wyglądać menu w lokalu gastronomicznym, z całą pewnością zdecydowana większość odpowiedziałaby, że oczywiście wie. Co więcej, można przypuszczać, że posunęliby się o krok dalej, mówiąc, że jej utworzenie nie jest niczym skomplikowanym. Coś w tym jest, bo w końcu każdy z nas niejednokrotnie trzymał w swoich dłoniach kartę dań i zazwyczaj nie było w niej nic odkrywczego. Ale czy faktycznie ułożenie menu restauracji jest takie proste?

Co powinna zawierać karta menu w restauracji?

W największym uproszczeniu karta menu powinna posiadać dania główne, przystawki, desery, napoje i alkohole. Jednym słowem, wszystko to, co serwowane jest w danym miejscu. Samo wypisanie pozycji ze znajdującymi się obok cenami to zdecydowanie za mało, żeby mówić o dobrym menu.

Ciekawe nazwy dań w menu

Przede wszystkim układając kartę dań powinniśmy mieć świadomość tego, że jest to wizytówka lokalu, a w związku z tym każdy, nawet najmniejszy szczegół musi być dopracowany. Przemyślane, ciekawe nazwy dań z pewnością są mile widziane, ponieważ budzą zainteresowanie i wyróżniają się na tle innych lokali.

Strona wizualna karty dań

Zwróćmy uwagę na stronę wizualną menu. Powinna być ona spójna z wystrojem restauracji i czytelna, aby bez problemu mógł przeczytać ją każdy – niezależnie od wieku.

Karta dań – co powinno się w niej znaleźć?

Liczne programy telewizyjne, które pokazują lokale gastronomiczne od „kuchni”, spowodowały, że jesteśmy bardziej świadomi tego, jak powinna wyglądać restauracja na wysokim poziomie. W związku z tym, tworząc kartę dań, musimy dobrze przemyśleć, co chcemy w niej zamieścić, a tym samym, co będziemy serwować swoim gościom.

Lepiej mniej niż więcej

Cała sztuka polega na tym, że trzeba się ograniczyć do kilku pozycji z każdej kategorii. Możemy umieścić w menu od 4 do 8 dań głównych, deserów, zup etc. Dlaczego nie warto dawać klientom więcej propozycji? Odpowiedź jest prosta. Mianowicie duży wybór to małe prawdopodobieństwo tego, że dania są świeże i przyrządzane na bieżąco. A przecież nie chcemy, aby ktokolwiek z gości myślał o naszej restauracji w taki właśnie sposób.

Dobry podział karty dań jest kluczowy

W większości restauracji menu dzieli się na pięć części, takich jak: dania główne, zupy, przystawki zimne, przystawki ciepłe i desery. Tym, co jest pożądane w każdym menu, to na pewno różnorodność. Klient powinien móc zamówić danie z mięsem czerwonym, drobiowym, rybę, danie wegetariańskie oraz na bazie makaronu lub kaszy. To sprawi, że będziemy w stanie trafić w kubki smakowe i gusta kulinarne większej liczby gości. Jeżeli chcemy być przyjaznym lokalem dla rodzin z dziećmi, to musimy mieć też specjalne menu dla najmłodszych gości, w którym znajdą się zdrowe potrawy na bazie warzyw, produktów gotowanych oraz przyrządzanych na parze.

Opis karty dań i informacja o cenie

Wymyślając oryginalne nazwy dań typu „mięsiwo pod pierzynką”, musimy umieścić opis potrawy, np. polędwica drobiowa, szpinak, ser, pieczarki. A co z ceną? Może być ona zapisywania na dwa sposoby – z groszami lub zaokrąglona. Panująca zasada jest taka, że w ekskluzywnej restauracji zawsze musi być podana pełna suma, czyli np. 40 zł. W restauracjach średniej rangi możemy pozwolić sobie na 14,99 zł.

Sukces restauracji to nie tylko czytelne menu

Oprócz samych dań liczy się też sposób podania. Zastawa powinna być elegancka, dobrej jakości i powinno być jej odpowiednio dużo. Dzięki temu zmywarka gastronomiczna będzie mogła być włączana dopiero po całkowitym zapełnieniu, co pozwoli obniżyć wysokość rachunków.

Karta dań w restauracji pod okiem kontroli

Warto pamiętać, że menu ma duży wpływ na ostateczny sukces lokalu. W związku z tym poświęćmy mu dużo uwagi. Czasami nie widzimy własnych błędów, dlatego przed ostatecznym wydrukowaniem menu warto, aby zobaczył je ktoś z zewnątrz, niezwiązany z restauracją, który wyraziłby swoje sugestie.