Lokal gastronomiczny. Jak go zaprojektować od A do Z?

Projektowanie lokalu gastronomicznego jest niezwykle trudnym i zarazem odpowiedzialnym zadaniem. Od tego, jak zostaną rozmieszczone meble na sali, jakie kolory pojawią się na ścianach i w co zostanie wyposażona kuchnia, będzie w głównej mierze zależało powodzenie tego miejsca. Warto w związku z tym przyłożyć się do pracy, aby z łatwością osiągnąć wszystkie swoje zamierzenia.

Strefa dla obsługi

W tym przypadku niezwykle ważne jest to, aby proces przygotowywania posiłków mógł przebiegać przede wszystkim sprawnie. Dlatego też ścieżki osób, które za to zadanie odpowiadają, nie powinny się przecinać. W przeciwnym razie do kuchni mogą wkraść się opóźnienia, lub złamane zostaną zasady HACCP. Dopilnować tego trzeba głównie w małych lokalach albo w tych, w których pracuje wielu pracowników.

W szczególności należy zadbać o kuchnię – praktyczne, solidne meble, narzędzia kuchenne oraz sprzęty. Do niezwykle praktycznych i coraz częściej wykorzystywanych w kuchniach urządzeń należą aktualnie zmywarki kapturowe. Takich sprzętów jest jeszcze więcej. To, jakie pojawią się w kuchni, zależeć powinno od charakteru prowadzonej działalności i tego, czym restauracja się zajmuje.

Strefa dla gości

Strefa przeznaczona dla gości powinna być urządzona w taki sposób, aby każdy z nich znalazł dla siebie spełniające jego oczekiwania miejsce. Tak więc przestrzeń spotkań grupowych należy oddzielić od miejsc biznesowych czy też przeznaczonych na randki, romantyczne kolacje etc. To niewątpliwie zmotywuje wiele osób do częstego, a kto wie, może nawet regularnego odwiedzania danego lokalu.

Wygoda jest ważna, ale funkcjonalność też musi być

Często mówi się, że chcąc zatrzymać gości, trzeba zadbać o ładne wnętrza. Ładne, przyciągające uwagę meble i dodatki na pewno zachęcą do częstego odwiedzania lokalu, ale jeżeli nie będzie on zarazem funkcjonalny, częstotliwość odwiedzin tego miejsca niewątpliwie spadnie. Zadbać tu trzeba o odpowiednie rozstawienie stołów i krzeseł. Chodzi o to, by wszyscy goście czuli się komfortowo i nieskrępowanie, szczególnie gdy już na dłużej zasiądą przy stole. Nie ma nic gorszego jak przeciskanie się pomiędzy jednym a drugim stolikiem i nieustanne przepraszanie wszystkich dookoła. Tak więc sala, na której goście spożywają posiłki, musi spełniać określone standardy.

Pamiętajmy o rodzinach z dziećmi i osobach niepełnosprawnych

Urządzając lokal gastronomiczny, pod żadnym pozorem nie wolno zapominać o osobach niepełnosprawnych i rodzinach z dziećmi. Należy więc zadbać o pewne udogodnienia, które nie tylko pozwolą im miło spędzić czas, ale też zmotywują do częstszych odwiedzin. W łazience powinno znaleźć się miejsce do przebierania dziecka. Jeżeli lokal jest większy, warto pomyśleć o niewielkim pokoju rodzinnym. Dla niepełnosprawnych trzeba wykonać podjazd i przynajmniej jedno szerokie przejście. Pod kątem tych osób powinno się również wykończyć toalety.

Wystrój w jednym stylu

Bardzo ważne jest, aby poszczególne pomieszczenia były utrzymane w jednym stylu. Trzeba uważnie podejść do tematu wyboru kolorystyki i materiałów wykończeniowych. Należy również zadbać o wygodne meble, które będą jednocześnie pasowały do całości. Wybierając dodatki, nie wolno przesadzać z ilością. Lokal gastronomiczny musi być przede wszystkim funkcjonalny i estetyczny. Nadmiar dodatków mógłby zakłócić estetykę i funkcjonalność tego miejsca.

Drogo nie zawsze znaczy dobrze

Zdawać by się mogło, że chcąc uzyskać klimatyczne, ujmujące serca gości wnętrze, trzeba przeznaczyć na jego wystrój minimum dziesiątki tysięcy złotych. To myślenie jest jednak niepoprawne. Wystarczy mieć dobry pomysł, by kupując nawet meble ze średniej półki cenowej, uzyskać wyjątkowy efekt. Dlatego, jeżeli ktoś się na tym nie zna, nie powinien się za to zabierać.

Dodatki

Warto pomyśleć o kwiatach doniczkowych, które nie tylko ładnie wyglądają, ale też poprawiają jakość powietrza oraz oczyszczają je. Cięte kwiaty też mogą dobrze wyglądać, jeżeli oczywiście będą współgrały z pozostałym wystrojem wnętrza. Jednak te trzeba często wymieniać na nowe, co może wiązać się z wyższym kosztem. Dobrym dodatkiem będą tu podkładki na stoły, spójna zastawa stołowa, współgrające ze sobą stroje dla obsługi i etui na rachunki.